Děsím se davu, je nejkrutější a nejhloupější ze všech přírodních živlů
Karel Čapek
Na celém videu mě děsí to, jak velice snadno po představiteli “oficiálního” establishmentu (zástupce ČSSD) nastoupil ihned na scénu neonacista vyzývající k sebrání vidlí a lopat a tedy k zahájení “boje”.
ČSSD se tím u mě zařadila k podobně nahnědlým stranám jako je ODS (viz napojení na D.O.S.T.).
Spousta lidí, co byla na takovéhle akci poprvé podlehne dojmu, že je:
- zcela normální vykřikovat hesla jako (všichni) “cigáni do plynu,”
- zcela normální poslouchat a aplaudovat holohlavým představitelům neonacistů,
- zcela normální, že někteří mladí výrostci by některým “bodali kudly do zad”, je to asi trošku přehnané, ale však jsme taky v mládí byli trochu pobláznění, no ne?
- není nic moc špatného na tom porazit někde plot a házet klacky do oken. Kdo ví, příště si třeba dovolíme víc. Když nás je tolik a všichni si to myslíme, tak přece na to máme právo.
Z toho videa mě prostě mrazí. Uklidňuje mě to, že ve spoustě jiných měst v ČR soužití minorit s většinovou společností snad jakž takž funguje. Ale být Romem v Rumburku, začínal bych se bát o svůj život.
No když si shrneš třeba počet útoků kolem gymplu za poslední roky (a z toho některá děcka skončila s těžkými zraněním v nemocnici a budou mít trvalé následky), tak se ani těm lidem, že jsou nasraní, nedivím.
Být "bílým" na šestce po setmění tak se taky bojím o život. (Tohle už se taky bere jako úplně normální věc, že z tama zdravý nevyjdeš.) Zaparkuješ si kamkoliv poblíž auto, budeš ho mít pošrkábané/rozkradené/rozbité. Jestliže v ghettu bohužel panují takové podmínky a připadá jim tam všem normální páchat tohle, holt nám zas asi přijde normální tyhle "všechny" pak nejraději mít chuť "zabít".
Je snadné to vidět z pohledu jedné, navíc velmi rozumné osoby. Obecně nemůžeš čekat nějakou jednotlivou neovlivněnou sebekontrolu a sebekázeň ani ve skupince pěti set Johnnyů, kdyby vás něco nasralo, natož ve skupince průměrně inteligentních lidí.
Tohle davové chování neovlivníš. Je přirozené. Připadá mi hodně naivní si myslet, že bys mohl všechny vychovat k tomu, aby se davového chování nedopouštěli. Právě naopak… Jako politik (nebo tak někdo) musíš tohle mít na zřeteli a snažit se, aby ty lidi neměli důvod takový dav vytvořit.
A mimochodem by se mi ani nikdo nemohl divit, že z takového pochodu neodejdu jen pro to, že tam je pár vyvrhelů, co tím klackem nebo hodně ostrým slovem hodí. Třebaže by mi tědle pár jednotlivců připadalo až příliš a jsou nejvíc slyšet, furt tím pochodem dáváš najevo, že s tím, jak romové žijou a chovají se, nesouhlasíš.
Já myslím, že je dokonce dobře, když jsou lidi alespoň nasraní – i když to není ideální projev (při nasranosti jde rozum stranou) – tak alespoň jim není ukradené jejich okolí. A samozřejmě bych nechodil v noci ghettem s úsměvem nějakého poblouzněného snílka s pocitem, jak je to tady v tom ghettu krásné a bezpečné.
Vem si ale třeba demonstrace proti raketové/radarové základně – i když se jich chtěli účastnit komunisti a propagovat tam svůj třídní boj, nakonec vždycky stáli mimo, z nezakladnam.cz zmizeli. A kdyby někdo na takové demonstraci začal hlásat třídní boj, myslím, že by ho zbytek lidí hned vypískal. Jenže to se na takhle nasraných akcích nikdy nestane. Ano, davové chování je přirozené (lépe řečeno vrozené). Tahle demonstrace se ale dost zvrhla.
V čem je podstata? V rozlišování implikace a korelace. To, že většina nebo velká část celku něco dělá, neznamená, že to dělají všichni. Neznamená to ani, že k tomu mají větší národnostně / rasově / geneticky dané predispozice. Bohužel, o tomhle je většina společnosti už přesvědčena. A to je ta chyba, která se neakcentuje – není to rasový problém, je to sociální problém. Kdokoliv, kdo se ocitne na dně společnosti – a to nejen finančně, ale třeba i společensky – začne sociálně upadat a chovat se patologicky – krást, brát drogy, apod.
Dopouštíš se té chyby i ty, když mluvíš o tom, že "dáváš najevo, že s tím, jak romové žijou a chovají se, nesouhlasíš." To je přece absurdní, ty určitě nechceš tvrdit, že nesouhlasíš s tím, jak žije ta část Romů, která vede normální, úspěšný život. Ti jsou totiž taky Romové – to je téměř tautologie. A je úplně jedno, jestli je takový Rom tady jen jeden, nebo jich je jen procento, nebo deset procent, nebo kolik. To není nějaký pedantismus nebo "politická korektnost", když ti tohle vytýkám. Ti Romové, co žijou normální život přece nejsou ničím "zvlášní". Nemusí se každý den překonávat a říkat si "ale já bych vlastně tak rád šel do toho ghetta a bral drogy a kradl, jako Rom to tak cítím a vnitřně to chci". Nikdo mimo ghetto nechce žít v ghettu.
Ale nepochybuju, že ti, co v něm žijou, to naopak vnímají jako jedinou možnou realitu. Jenže to není tím, že jsou to převážně Romové. To je prostě tím ghettem. Taky jsem si v Praze zvyknul že jsou chodníky pokryté nedopalkama od cigaret. Až nedávno jsem se na to začal soustředit a sledovat to a došlo mi, že se mi to vlastně nelíbí, že je to hnusné. Ale co s tím sám v Praze udělám? Musel bych se neuvěřitelně hodně moc snažit, abych na tom něco změnil, a stejně by byl výsledek dost malý.
Ladislav Klíma v "Traktátech a diktátech" má úžasný satirický text, který se teď hodí. O Klímovi je nutné vědět, že byl nakloněn judaismu a útočil na antisemitismus, kde mohl. Odsuzoval ty, kteří viděli Židy jako jednolitou skupinu s neodstranitelnými charakterovými vadami. V onom textu zmiňuje, že kdesi ve Švýcarsku (snad v Bernu) byl odhalen gang českých lupičů. Klíma se tedy jal napsat text v tomhle duchu: "Nemyslete si Švýcaři, všichni Češi nejsou tak špatní, jako tihle, co jste teďka pochytali… Prosím, neházejte nás všechny do jednoho pytle… Hodnoťte nás jednotlivě… Kolektivní vina není spravedlivá…" Samozřejmě to byl ironický text, za který ho "doma" všichni nenáviděli.
V tomu videu: První věc je, že se mnou asi na dva dny otřáslo a v té chvíli mi přišlo jako zlomové, jako něco, co jsem do té doby "nezažil". Druhá věc; Je naprosto zjevné, že když jdeš s davem ulicí a někteří z vás vykřikují "cigáni do plynu" a ty v tom davu zůstaneš, tak ty výroky minimálně neodmítáš. Už jsem byl na tolika demonstracích, že vím, že dokážu zachovat klid, i když na mě lítají vajíčka, že netleskám za "ochranu" policii, když celý dav tleská… Mě není na blití z těch neonácků, co tu nenávist z velké části verbalizují, ale z těch "normálů", co jdou v poklidu s nima. Třeba si příště kočárky naplní kameny a nepovezou je tak "naprázdno".
Na davu samotném nevidím nic špatného. Lidé jako Čapek, kteří měli přístup ke špičkám tehdejšího státu, to možná nevidí, ale individuální lidská bytost, která tráví svůj život mezi prací, odpočinkem a spánkem má jedinou možnost, jak dosáhnout svých politických tužeb – a to sdružováním se s jinými individui, a třebas i v ten dav.
Neodvažuju se příliš diskutovat o podstatě třídního boje, ale nepochybuju, v souladu se socdemáckým Kellerem o tom, že třídní boj probíhá. Jen ne tak, jak si ho myslitelé 19. století představovali, ale odshora dolů. Co jiného je privatizování veřejných statků (zdravotnictví, vodárenské systémy, důchody, vysoké školství) než příklad třídního boje? (Ale možná jsem tu část s těma státníma kapitalistama nepochopil :).)
Jsem toho názoru, že ona etnická nenávist vůči Romům je jen projevem zostřeného utahování opasků, kterého jsme v posledních pěti lety svědky. Protože si na "své" silné politiky Češi a Češky netroufají, jdou proti nejmarginalizovanějším z marginalizovaných, i když obě "skupiny" možná nenávidí úplně stejně.
Pravda, měl jsem namysli násilný třídní boj se zbraní v ruce. I když ten současný je podobně krutý.
Nenávist vůči politikům bude stejná, jen je nikdo nechce nikam vyhánět, protože si bez nich neumí představit fungování společnosti. (No jestli tohle není nahrávka na smeč, pak už nevím… 😉 )